Indledning

Fokus på kvalitet

Alle kan tilslutte sig udsagnet ”kvalitet er godt”, men hvad er så ”god kvalitet”?  Den store udfordring er at gøre sig klart, hvad kvalitet egentlig er, hvordan kvalitet måles og hvordan vi udvikler den videre. I forhold til uddannelse er der dog nogle retningslinjer, for eksempel omkring forhold som højt fagligt niveau, faglig og pædagogisk kontinuitet og udvikling samt effektiv udnyttelse af ressourcer.

Kvalitetsbekendtgørelsen stiller ikke krav om en bestemt udformning af kvalitetssystemet, men den stiller krav til, hvad systemet skal kunne. På Kold College har vi et kvalitetsledelsessystem som på en overskuelig måde dokumenterer skolens rutiner og medvirker til at synliggøre kvalitet i undervisningen over for skolens øvrige interessenter.

Med et systematisk fokus på kvalitet sikrer Kold College øget dokumentation, kvalitet og kvalitetsudvikling i kerneydelserne. Hermed skabes grundlag for positive forandringer og organisationsudvikling, feedback om graden af målopfyldelse igennem regelmæssige evalueringer samt opmærksomhed på kontinuerligt at tænke i forbedringer.

I praksis er kvalitetssikring og -udvikling ikke bare noget der kører af sig selv. Kvalitet kræver opmærksomhed, vedholdenhed og ledelse. Det arbejder vi med på Kold College, hvor ledere, medarbejdere, elever, kursister og samarbejdspartnere involveres i arbejdet med at evaluere, forbedre og udvikle kvalitet, igennem tilfredsheds- og trivselsundersøgelser, selvevalueringer, lokale uddannelsesudvalg samt i forbindelse med diskussioner i elev- og medarbejderfora i organisationen.

Kvalitetsmål

Kold Colleges kvalitetsmål er:

  • At elever og kursister får en positiv oplevelse af opholdet på skolen, og at de gennemfører deres skoleforløb med et højt fagligt udbytte.
  • At medarbejderne oplever Kold College som en god arbejdsplads med mulighed for såvel pædagogisk som personlig udvikling.
  • At ledelse og medarbejdere er opmærksomme på at sikre en stadig dynamisk udvikling indenfor alle skolens aktivitetsområder.
  • At øvrige interessenter oplever Kold College som en seriøs, ambitiøs og udviklingsparat samarbejdspartner.

Kold Colleges Kvalitetssystem

Nedenstående indsatser på henholdsvis EUD og Kold Tekniske Gymnasium samt på kursusområdet foretages systematisk med henblik på at opfylde eksterne såvel som interne krav til kvalitetsarbejdet på Kold College i forhold til at styrke kerneydelsen (undervisning). Indsatserne beskrives nærmere i vilkårlig rækkefølge nedenfor.

Kold College er medlem af ESB netværket. Formålet med ESB netværket er at udvikle og virkeliggøre en fælles evalueringskultur for på den måde at styrke kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af uddannelserne på medlemsskolerne gennem samarbejde og videndeling.

Samspil med eksterne parter

Samarbejde med erhvervet:

Et godt og konstruktivt samarbejde med de erhverv, som er repræsenteret på Kold College har essentiel betydning for eleverne, undervisningen, koblingen mellem skole og praktik og ikke mindst for fremtiden. På Kold College er udvalgte lærere på de enkelte uddannelsesafdelinger på EUD, ansvarlige for at formidle kontakten til – og udvikle samarbejdet med praktikvirksomhederne.

Virksomhedstilfredshedsundersøgelsen (VTU) er foruden den løbende kommunikation mellem skole og virksomheder et værktøj til systematisk at følge op på samarbejdet. VTU’en gennemføres hvert år i november måned. Målet med undersøgelsen er at evaluere samarbejdet med de virksomheder, som har elever fra Kold College for at sikre den bedst mulige sammenhæng mellem uddannelse og praktik. På den måde kan Kold College som uddannelsesinstitution imødekomme den udvikling erhvervet efterspørger.

VTU på Kold College gennemføres i samarbejde med Ennova, som afrapporterer resultatet til ministeriet. Resultaterne for de tre seneste målinger offentliggøres på hjemmesiden.

Se de seneste virksomhedstilfredshedsmålinger her

Kursusudbud og kursustilfredshed:

Kold College udbyder både Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) og Indtægtsdækket virksomhed (IV) kurser til medarbejdere så vel som privatister. Alle AMU-kurser evalueres i www.viskvalitet.dk af kursisterne straks efter kursets afslutning. IV kurser eller længere forløb evalueres altid med en opfølgende samtale og/eller et udarbejdet spørgeskema, som vi beder kursisterne at besvare. Kursuschefen følger løbende op på alle evalueringer og er i den sammenhæng i dialog med lærerne omkring kursisternes evalueringer.

Samarbejde med Lokale Uddannelsesudvalg (LUU):

Jordbrug & Natur:

På jordbrugsafdelingen er der tre lokale uddannelsesudvalg. Kold College oplever et velfungerende samarbejde mellem alle parter, hvilket danner grundlag for tillid mellem erhvervet, eleverne, skolen og det faglige repræsentantskab. Udvalgene drøfter hvordan det går med uddannelserne både på et overordnet plan, men også på skoleniveau. Repræsentanterne i det lokale uddannelsesudvalg besøger ligeledes skolens klasser, hvor de får mulighed for at tale med eleverne.

Gartner og anlægsområdet holder møder i det lokale uddannelsesudvalg fire gange om året. Dyr, Land og Skov afvikler møder i det lokale uddannelsesudvalg to gange årligt.

Mad & Oplevelser (tidl. Levnedsmiddel):

Mad & Oplevelser har tre forskellige indenfor vores forskellige brancheområder.

  1. Det lokale uddannelsesudvalg for Køkken, Hotel & Restaurant uddannelserne
  2. Det lokale uddannelsesudvalg for bagerområdet.
  3. Det lokale uddannelsesudvalg for Ernæringsassistenter

De lokale uddannelsesudvalg samarbejder blandt andet om nedenstående punkter:

  • Lærerkvalifikationer
  • Gode råd/deltagelse i praktikpladsopsøgende arbejde
  • Samspil mellem skoleundervisning og praktikuddannelse
  • Hvad forstår vi ved talenter? Hvordan skal talentsporet udfoldes?
  • Voksne – euv – erfaringer fra branchen
  • Lokale behov
  • Ændrede krav / behov i branchen, der har betydning for uddannelsen
  • Skolepraktik (praktikuddannelse)
  • Virksomhedsforlagt undervisning
  • Virksomhedernes arbejde med praktikerklæringerne og skolens anvendelse af dem

Der afholdes fire møder årligt inden for hvert brancheområde.

Samarbejde med kommuner:

Både når det gælder fastholdelse (Garantiskolen som eksempel), kvalificeret vejledning og beskæftigelse er samarbejdet med kommunerne vigtig. Kold Colleges samarbejde med Odense Kommune prioriteres højt og er velfungerende til gavn for både skole, kommune og borgere.

Samarbejde med øvrige uddannelsesinstitutioner:

Kold College har et tæt samarbejde med andre erhvervsskoler både lokalt og regionalt. Skoleledelsen samles på tværs af landsdelene, for at drøfte de mange uddannelsers udvikling, og dermed sikres samarbejdet samt udnyttelsen af uddannelsernes kapacitet. En del af vores uddannelser er blevet underlagt dimensioneringer og kvotering, hvilket betyder at vi som skole skal samarbejde i langt højere grad, for at optimerer på optagelsestallene.

Samarbejdet med de andre erhvervsskoler bevirker ligeledes også, at vi som skole bliver i stand til at se andre muligheder – og ikke mindst udvikle – med de uddannelser som vi har store udfordringer med, f.eks. EUX Gartner, hvor optagelsestallene er minimale. Kold College samarbejder i stor grad med Roskilde Tekniske skole og Jordbrugets uddannelsescenter på det grønne område.

Kold College udbyder grundforløb 2 for gastronomer i samarbejde med Statsfængslet i Nyborg. Der ud over tilbydes der også diverse aktiviteter til grundskoler, efterskoler og efterskoler ud over det formaliserede, introduktionskurser og brobygningsforløb. Alle aktiviteter er genstand for løbende evaluering.

Kold Tekniske Gymnasium samarbejder med Dalum Landbrugsskole og SOSU Fyn omkring uddannelse af EUX elever. HTX varetager store dele af den gymnasiale undervisning på B- og A niveau. Undervisning foregår ofte hos Dalum Landbrugsskole og SOSU Fyn, men afholdes i forbindes med laboratorieundervisning på Kold Tekniske Gymnasium.

Det er påkrævet, at Kold College offentliggør den udlagte undervisning i relation til AMU-kurser. Vi skal her offentliggøre hvilke øvrige (uddannelses)institutioner, vi udlåner vores godkendelser til. Vi udlåner blandt andet til AMU FYN, SE, fængsler mv.

Pædagogiske rammer

Det fælles pædagogisk didaktiske grundlag:

Det fælles pædagogiske og didaktiske grundlag bygger på følgende grundsten:

  • Struktur og feedback
  • Tydelig ledelse af undervisningen
  • Professionel relation og rollemodel
  • Fagligt læringsfællesskab
  • Vekselvirkning mellem teori og praksis

I de Lokale UndervisningsPlaner (LUP) fra de respektive afdelinger kan der læses mere om, hvordan disse grundsten omsættes til undervisning. Ud over den af Undervisningsministeriet fastlagte evaluering, gennemføres der også midtvejsevalueringer af undervisningen, der skal bidrage til viden om lærernes præstationer og elevernes egen opfattelse af deres læringsudbytte.

Link til FPDG

Digitaliseringsstrategi:

Hovedformålet med digitaliseringsstrategien er at udnytte de muligheder som digitalisering giver, for at berige og ændre undervisningsformerne, sikre fleksibel læring og øget adgang til online læringsressourcer til gavn for elever og kursisters læring. Det gælder både i undervisning og i kobling mellem aktiviteterne i skolen og i praktikken. Og det giver mulighed for mere variation i undervisningen, øget differentiering og kompenserende værktøjer til elever med læse-, skrive- eller regnehandicap.

Digitaliseringsstrategiens mål:

  • At alle lærere giver udtryk for, at de er kompetente til at bruge digitalisering, når det giver mening, som beskrevet i denne strategi og i afdelingens handlingsplaner.
  • At ledere og medarbejdere har viden om teknologien på deres erhvervsfaglige område.
  • At lærere udnytter de læringspotentialer, der ligger i at anvende teknologi og dermed skaber øget læring, så de unge er kompetente til at møde fremtidens udfordringer.
  • At alle lærere på Kold College er fortrolige med IKT, så IKT er naturligt integreret i alle fag som støtte til læring, som værktøj til undervisningsdifferentiering, som generelt hjælpemiddel og som kilde til afveksling.
  • At alle elever oplever en naturlig og tidssvarende differentiering på Kold College.
  • At alle lærere på Kold College skal medvirke til at styrke elevernes almene digitale dannelse.

Den digitale strategi revideres årligt i januar. ELK evaluerer egen afdeling i dialog med nærmeste leder og på et lærermøde med kollegaerne. Evalueringen foregår via dialog og spørgeskema.

Pædagogiske læringsfællesskaber:

På Kold College arbejder lærerne i erkendelse af hinandens særlige kompetencer og resurser, da disse er af stor betydning. Det kollektive ansvar er essentielt, og alle har et ansvar. Vi dyrker de spontane, frivillige og udviklingsorienterede idéer og inddrager de interne fagspecialister, der er relevante for læringsfællesskabernes arbejde. Ved fagspecialister forstås medarbejdere, der hver i sær har en specifik viden inden for et nærmere specificeret område. Det kan være dansk, inddragelse af digitale værktøjer i undervisningen, evaluering etc.

Lokale undervisningsplaner (LUP) – EUD:

Link til Lokale Uddannelsesplaner

Studieplaner (HTX)

Rektor udarbejder i samarbejde med lærerne en overordnet, kortfattet og overskuelig studieplan for undervisningen. Studieplanen sikrer en sammenhæng og kontinuitet i uddannelsen og er udgangspunktet for lærerteamets fælles planlægning af skoleåret.

Af studieplanerne fremgår en klar ansvarsfordeling mellem klassens lærere, hvilket sikrer sammenhæng mellem enkeltfaglige og flerfaglige undervisningsforløb. Studieplanen indeholder alle klassens fag og beskriver deres samspil for derigennem at sikre progression og variation i brugen af forskellige arbejdsformer. Arbejdsformerne kan f.eks. være skriftligt, virtuelt, projektarbejder eller faglige ekskursioner.

Link til studieplaner

Planer og evaluering

Virksomhedsplan for Kold College:

På Kold College er gældende virksomhedsplan udarbejdet for perioden 2018 – 2022. Alle afdelinger har udarbejdet handlingsplaner hertil, som følges op og evalueres i ledelsen minimum en gang i kvartalet. Virksomhedsplan og tilhørende handlingsplaner evalueres af skolens bestyrelse to gange årligt – den ene i forbindelse med det årlige strategiseminar/medarbejderdag, som afholdes i august.

Se gældende virksomhedsplan for 2018-2022

Handlingsplan for øget gennemførelse (EUD):

I Handlingsplanen for øget gennemførelse beskrives de resultater, mål og indsatser, som Kold College har og gør for at opfylde ministeriets kriterier – blandt andet de fire klare mål for kvalitet, som er et led i EUD reformen. Handlingsplanen udarbejdes hvert år og godkendes af skolens bestyrelse, hvorefter er den tilgængelig på skolens hjemmeside.

Se gældende handlingsplan for øget gennemførelse

Kvalitetsrapport/Kvalitetssystem (HTX)

På Kold Tekniske Gymnasium arbejdes der efter et kvalitetssystem som består af områderne selvevaluering, opfølgningsplan og trivselsundersøgelser. De tre områder understøtter det daglige arbejde i at nå de fastlagte mål – mål som kan variere fra år til år, eller mål der strækker sig over flere år. Der er fastlagt en fast procedure for arbejdet med de tre områder – en procedure som sikrer systematik og klare retningslinjer for, hvordan resultater anvendes til at sikre en løbende målopfyldelse. Ledelse, lærere og elever indgår på forskellig vis i arbejdet med de tre områder og skaber tilsammen en fælles forståelse for, at kvalitetsarbejde er et vigtigt redskab til at nå opsatte mål på Kold Tekniske Gymnasium.

Mål:

På Kold Tekniske Gymnasium arbejdes der iht. Virksomhedsplanen med fire overordnede mål:

  1. Gennemførselsprocenten skal øges til 85%
  2. Optagstal for nye 1g elever øges
  3. Trivsel blandt elever
  4. Digitalisering

Selvevaluering:
Selvevalueringen er et centralt værktøj på Kold Tekniske Gymnasium. Selvevalueringen er dels en proces, hvor der systematisk indsamles information og viden om undervisningen og rammerne herfor, med henblik på at afdække potentialer for forbedringer og fortsat kvalitetsudvikling. Derudover skal selvevalueringen sikre en kritisk gennemgang og vurdering af egen praksis.

Det kan variere fra år til år hvilke emner der indgår i selvevalueringen, men kendetegnet for emnerne er, at de støtter op omkring de opsatte mål og handlingsplanen for Kold Tekniske Gymnasium. Selvevalueringen udarbejdes årligt og drøftes i bestyrelsen.

Link til tidsplan for selvevaluering på Kold Tekniske Gymnasium

Opfølgningsplan:
På baggrund af selvevalueringen udarbejdes en skriftlig opfølgningsplan. Opfølgningsplanen beskriver i korte træk de ændringsbehov eller tiltag, der skal igangsættes for at opnå opfyldelse af opsatte mål. Ændringsbehov eller tiltag beskrives i korte træk og der laves en plan for hvordan disse gennemføres og evalueres. Der udarbejdes en tidsplan for opfølgningsplanens aktiviteter og der udpeges ansvarlige personer eller grupper i lærergruppen. Opfølgningsplanen udarbejdes årligt og drøftes i bestyrelsen.

Trivselsundersøgelser:
Trivselsundersøgelser er en vigtig del af kvalitetssystemet på Kold Tekniske Gymnasium. Trivselsmålingen gennemføres en gang om året og danner grundlag for arbejdet med at forbedre elevernes trivsel og læringsmiljø. Målingen er et kvantitativt spørgeskema med en række fastlagte obligatoriske spørgsmål suppleret med spørgsmål der skal frembringe viden om effekten af igangsatte initiativer på individ, gruppe eller klasseniveau. Trivselsundersøgelserne indgår i lærerteamets arbejde med klasserne og er et vigtigt element i at opnå at alle elever på Kold Tekniske Gymnasium trives.

Se gældende kvalitetsrapport for Kold Tekniske Gymnasium

Undervisningsevaluering

Der gennemføres halvårligt evaluering af undervisningen med henblik på at sikre den bedst mulige kvalitet i kerneydelsen. Evalueringen er skemalagt og foretages i klasselokalet. Resultaterne analyseres og følges op leder/lærer i samarbejde samt i fagteams, og evalueringen tages med i betragtning på de årlige medarbejderudviklingssamtaler.

Selvevaluering

Foruden de obligatoriske evalueringer gennemfører Kold College selvevaluering for at sikre den bedst mulige kvalitet i de ydelser, som institutionen tilbyder. Selvevalueringen foretages på både EUD og HTX, og der udarbejdes tilhørende opfølgningsplaner for hver indsats.

Selvevaluering kan eksempelvis omfatte følgende emner:

  • Udvalgte fokuspunkter fra trivsels- og tilfredshedsmålinger; ETU, MTU eller VTU
  • Fastholdelse og gennemførelse med udgangspunkt i indsatserne på området som beskrevet i Handlingsplan for øget gennemførelse
  • Fravær på de enkelte hold/uddannelser
  • Evaluering af grundforløbet på Kold Tekniske Gymnasium
  • Evaluering af introduktionskurser og brobygningsforløb
  • Evaluering af Kold Kollegium

Det aktuelle område for selvevaluering samt plan for opfølgning fastlægges i skolens ledelsesgruppen og fremlægges for og drøftes med skolens bestyrelse på bestyrelsesmødet i juni måned. Emner for selvevaluering samt opfølgningsplan er tilgængelig på skolens hjemmeside.

Se skolens aktuelle selvevaluering samt opfølgningsplan

Fysiske rammer

Tidssvarende udstyr og maskiner

For at kunne matche fremtiden og den hastige teknologiske udvikling indenfor de erhverv, som Kold repræsenterer, er det nødvendigt at være på forkant med det udstyr som benyttes i undervisningen. Dette har høj prioritet på Kold og det vurderes hvert år i forbindelse med budgetlægningen, om der er undervisningsområder hvor udstyr eller maskiner bør udskiftes eller der bør investeres i nyt moderne udstyr.

Studiemiljø

Et godt studiemiljø skaber den bedst mulige ramme for motivation og læring. Foruden at holde skolen ren og pæn stræber Kold efter at kunne modsvare elevernes behov og ønsker til et godt studiemiljø.

Trivsel og arbejdsmiljø

Trivsel – både blandt skolens elever og medarbejdere – står højt på dagsordenen på Kold. Trivsel er således et blandt fem strategiske fokuspunkter i skolens virksomhedsplan for 2018-2020.

 

Elevtilfredshedsundersøgelse (ETU)

Elevtilfredshedsundersøgelsen gennemføres hvert år på både EUD og HTX. Resultaterne af ETU’en gennemgås og behandles afdelingsvist, hvor uddannelseslederen/rektor er ansvarlig for, at fokusområder udpeges til handling og opfølgning.

Undervisningsmiljøvurdering foretages i forbindelse med ETU’en hvert tredje år.

ETU på Kold College gennemføres i samarbejde med Ennova, som afrapporterer resultatet til ministeriet. Resultaterne for de tre seneste målinger offentliggøres på hjemmesiden.

Se de seneste elevtilfredshedsmålinger her

Medarbejdertilfredshedsundersøgelse

Kold College gennemfører hvert 2. år en medarbejdertrivselsundersøgelse. Resultaterne gennemgås samlet på henholdsvis 1) skoleplan, 2) leder, TR og arbejdsmiljørepræsentanter i fællesskab samt 3) afdelingsvist. Herefter udpeges fokusområder til handling og opfølgning for den enkelte afdeling.

I 2016 blev MTU gennemført i samarbejde med Ennova, men i 2018 besluttede samarbejdsudvalget at gennemføre professionel kapital i samarbejde med GL. Resultaterne for de tre seneste målinger offentliggøres på hjemmesiden.

Se de seneste medarbejdertrivselsmålinger her

Arbejdsmiljøvurdering

Kolds College gennemfører hvert 3. år en fysisk APV. De forskellige indsatser registreres i et IPL system, hvor der følges op på eventuelle udbedringer, baseret på medarbejdernes besvarelser.

Arbejdsmiljøorganisationen er desuden ansvarlig for, at der en gang om året føres statistik over medarbejdernes sygefravær samt over indberettede skader og ulykker – og ikke mindst at der følges op of handles, hvis det er nødvendigt.

Politikker og strategier

Kold College har udarbejdet politikker og strategier, som skal sætte rammerne for god adfærd og professionelle procedurer på Kold samt understøtte elevers og medarbejderes trivsel på skolen. Således er følgende politikker og strategier tilgængelige på skolens intranet: Rusmiddelpolitik, politik om videoovervågning, krise- og sorgplan, antimobnings-strategi og personalepolitik.

Kompetenceudvikling

Medarbejderudviklingssamtale (MUS)

Hvert år afholdes MUS for alle medarbejdere på Kold College. Den enkelte leder fastlægger selv tidspunktet for samtalen, men det er lederens ansvar, at alle medarbejdere gennemfører en MUS mindst én gang om året, og at der følges op på de mål og aftaler som indgås på mødet – eller på løbende aftaler om kompetenceudvikling i øvrigt.

PD (EUD) og PG (HTX) for lærerne.

Kold College lever op til bekendtgørelsens krav om PD (EUD) og PG (HTX) for lærerne. HR afdelingen koordinerer i samarbejde med uddannelseslederen/rektor tid og sted for uddannelsen til de lærere, som på ansættelsestidspunktet ikke har gennemført en PD eller PG.

LIP ledelsesudviklingsprojekt

Ledelsen på Kold College deltager i projekt LIP, som er et toårigt ledelsesudviklingsprojekt igangsat af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Projektet varer fra november 2017 til udgangen af 2019.

Med udgangspunkt i dette projekt har ledelsen, supporteret af konsulenter fra LIP teamet, formuleret en række punkter, som benyttes som en intern fælles referenceramme for den enkeltes lederskab og de kompetencer, som virksomhedens strategi kalder på.

Administrative procedure og systematik

Persondataforordningen (GDPR)

EU’s nye Persondataforordning trådte i kraft den 25. maj 2018. På Kold College samarbejder den persondataansvarlige med ledelse og medarbejdere om at efterleve dataforordningens bestemmelser, således at personfølsomme oplysninger registreres og behandles korrekt.

Benyttelse af administrative systemer

På Kold College benytter vi en række administrative systemer for så vidt muligt at efterleve målet om at være en digital skole samt at effektivisere rutinemæssige procedurer indenfor arkivering (IMSoft), HR (Innomate), elevadministration, vejledning og skriftlig korrespondance (Uddata+). Yderligere er benyttelsen af ovennævnte systemer medvirkende til at personfølsomme informationer opbevares fortroligt i overensstemmelse med Persondataforordningens bestemmelser.

Kolds økonomi-og lønfunktion varetages fra efteråret 2018 i et administrativt fællesskab af en anden erhvervsskole.

Indkøbsfællesskabet IFIRS

Kold College er en del af indkøbsfællesskabet IFIRS for at sikre de mest optimale vilkår og betingelser i forbindelse med indkøbsaftaler.

 

 

Kvalitetshåndbogen

På Kold College har vi udarbejdet en kvalitetshåndsbog, der sikrer systematik og ensartethed i rutinemæssige procedurer på uddannelses- såvel som det administrative område i relation til kommunikation med – og information til elever, medarbejdere og samarbejdspartnere. Kvalitetshåndbogen er et internt dokument med tilhørende værktøjer. Håndbogen er tilgængelig på skolens intranet.