Kapitel 1: Navn, hjemsted og formål
§ 1
Kold College er en selvejende institution med hjemsted i Odense Kommune, Region Syddanmark, og omfattet af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Institutionens CVR. nr. er 8657 2028.
Stk. 2
Bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om tavshedspligt m.v. gælder for bestyrelsen, lederen og andre ansatteved institutionen.
§ 2
Institutionen er oprettet den 1. januar 2004 ved en sammenlægning af Dalum tekniske Skole og Gartnerskolen Søhus.
Dalum tekniske Skole blev oprettet i august 1979 som en teknisk skole og i forbindelse med sammenlægningen i 2004 blev navnet ændret til Dalum UddannelsesCenter.
Den 1. januar 2009 blev navnet ændret til Kold College.
§ 3
Institutionens formål er i overensstemmelse med lovgivningen at udbyde erhvervsrettet grund- og efteruddannelse og anden uddannelse og undervisning.
Institutionens udbud omfatter erhvervsuddannelser, arbejdsmarkedsuddannelser og tilgrænsede uddannnelser primært inden for levnedsmiddel og jordbrugsområdet samt den gymnasiale uddannelse til højere teknisk eksamen.
Stk. 2
Institutionen kan i tilknytning til de uddannelser, den er godkendt til at udbyde, jf. stk. 1, gennemføre indtægtsdækket virksomhed i overensstemmelse med budgetvejledningens regler herom og de regler herom, som er fastsat af Undervisningsministeren.
Stk. 3
Institutionen kan i tilknytning til uddannelserne, jf. stk. 1, udvikle og gennemføre arbejdsmarkedspolitisk begrundede foranstaltninger.
Stk. 4
Institutionens formål er endvidere i overensstemmelse med lovgivningen at gennemføre udlagt undervisning efter aftale med et erhvervsakademi, en professionshøjskole eller en professionshøjskole, der er sammenlagt med et erhvervsakademi.
Stk. 5
Institutionens formål er endvidere at drive kostafdelingsvirksomhed (skolehjem) omfattet af § 18, stk. 1 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Stk. 6
Institutionens formål er endvidere i henhold til skriftlig aftale herom varetagelse, af nærmere bestemte administrative opgaver for andre uddannelsesinstitutioner, jf. § 33 a i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Kapitel 2: Bestyrelsens sammensætning
§ 4
Institutionen ledes af en bestyrelse på 12 medlemmer med stemmeret. Desuden har bestyrelsen to medlemmer uden stemmeret. Medlemmer med stemmeret skal være myndige.
Stk. 2
Bestyrelsen sammensættes således:
1) 10 udefrakommende medlemmer:
A) Arbejdsgiver udpeget medlemmer:
2 medlemmer, der udpeges af Mejeribrugets Arbejdsgiverforening
1 medlem, der udpeges af Gartneri- Land- og Skovbrugets Arbejdsgiverforening (GLS-A)
1 medlem, der udpeges af Horesta, Fyn
B) Arbejdstager udpeget medlemmer:
1 medlem, der udpeges af NNF (bagerområdet)
1 medlem, der udpeges af DMF (Danske Mejeristers Fagforening)
1 medlem, der udpeges af 3 F (grøn gruppe)
1 medlem, der udpeges af 3 F (servicegruppe hotel og restauration )
C) Kommunalt udpeget og selvsupplering:
1 medlem, der udpeges af kommunalbestyrelsen i Odense Kommune så vidt muligt
blandt kommunalbestyrelsens medlemmer
1 medlem, der udpeges ved selvsupplering
2) 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpegesaf elevrådet blandt deltagere i uddannelse ved institutionen. Elevrådet tager ved udpegningen stilling til, hvilket medlem, som er fyldt 18 år, der har stemmeret.
3) 1 medlem med stemmeret og 1 medlem uden stemmeret, der udpeges af og blandt institutionens medarbejdere. Medarbejderne tager ved udpegning stilling til, hvilket medlem der har stemmeret.
Stk. 3
Bestyrelsen bør så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af kvinder og mænd.
Stk. 4
Medarbejdere og deltagere i uddannelse ved institutionen kan ikke efter stk. 2, nr. 1 udpeges som udefrakommende medlemmer af bestyrelsen.
Tilsvarende gælder ansatte i ledende stillinger eller ansatte i øvrigt i administrationen ved andre institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Stk. 5
Institutionens leder, jf. § 15, der er bestyrelsens sekretær, deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.
§ 5
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen bidrage til at fremme institutionens strategiske virke med deres erfaring og faglige indsigt i uddannelse og i arbejdsmarkedets behov for uddannelserne.
Stk. 2
De udefrakommende medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og skal tilsammen have erfaring med uddannelsesudvikling, kvalitetssikring, ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber samt uddannelseskvalitet.
§ 6
Bestyrelsens funktionsperiode er 4 år, løbende fra førstkommende 1. maj efter at valg til kommunalbestyrelser har været afholdt.
Stk. 2 Genudpegning kan finde sted. For medlemmer, der er udpeget ved selvsupplering, kan genudpegning dog kun finde sted 1 gang.
Den nytiltrådte bestyrelse skal have foretaget udpegning af medlemmer, der udpeges ved selvsupplering senest en måned inde i sin funktionsperiode.
Stk. 3
Hvis et medlem ikke længere opfylder betingelserne for at være medlem, jf. § 5, stk. 7 og 8, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, skal medlemmet udtræde af bestyrelsen øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.
Stk. 4
Hvis en medarbejder eller en deltager i uddannelse ved institutionen ikke længere opfylder betingelserne for at blive udpeget som medlem af bestyrelsen, ophører medlemskabet øjeblikkeligt. Den udpegningsberettigede skal hurtigst muligt udpege et nyt medlem for den resterende del af funktionsperioden.
Kapitel 3: Bestyrelsens opgaver og ansvar
§ 7
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af institutionen.
Stk. 2
Bestyrelsen fastlægger, efter indstilling fra lederen, institutionens målsætning og strategi for uddannelserne og tilknyttede aktiviteter på kort og langt sigt, det årlige program for institutionens virksomhed samt godkender budget og regnskab.
Stk. 3
Bestyrelsen skal arbejde for, at institutionen optager undervisnings-rådgivnings- og øvrige serviceaktiviteter, der muliggør, at behovet for erhvervsrettet grund- og efteruddannelse hos uddannelsessøgende og virksomheder tilgodeses i videst muligt omfang. Bestyrelsen træffer efter indstilling fra lederen beslutning om institutionens udbud af kompetence-givende uddannelse samt om iværksættelse af øvrige uddannelsesaktiviteter som indtægtsdækket virksomhed og anden aktivitet inden for formålet, jf. § 3.
§ 8
Bestyrelsen er over for undervisningsministeren ansvarlig for institutionens drift, herunder for forvaltning af de statslige tilskud.
Stk. 2
Bestyrelsesmedlemmerne hæfter ikke personligt for institutionens økonomiske forpligtelser. For bestyrelsens medlemmer gælder dansk rets almindelige erstatningsregler.
§ 9
Bestyrelsen skal forvalte institutionens midler, så de bliver til størst mulig gavn for institutionens formål. Inden for dette formål og under de vilkår, der er fastlagt i lovgivningen eller i medfør af denne, disponerer bestyrelsen frit ved anvendelse af de statslige tilskud og øvrige indtægter under et.
Stk. 2
Institutionens midler anbringes med undtagelse af nødvendig kasse-beholdning efter bestemmelserne i § 11, stk. 3 og 4, i lov om institutioner for erhvervs-rettet uddannelse.
Stk. 3
Alle værdipapirer tilhørende institutionen skal være noteret i institutionens navn.
§ 10
Bestyrelsen ansætter og afskediger institutionens leder. Institutionens øvrige personale ansættes og afskediges af bestyrelsen efter indstilling fra lederen, jf. dog § 14, stk. 3.
Stk. 2
Bestyrelsen skal følge de af finansministeren fastsatte eller aftalte bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold, for det personale, der er ansat ved institutionen.
§ 11
Bestyrelsen udpeger institutionens interne revisor og foretager revisorskift under iagttagelse af § 26, stk. 3, 2. pkt. og § 27 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Stk. 2
Bestyrelsen underretter Undervisningsministeriet og rigsrevisor om den udpegede interne revisor og om skift af intern revisor.
Kapitel 4: Bestyrelsens arbejde
§ 12
Bestyrelsen vælger, blandt de udefrakommende medlemmer, jf. § 4, stk. 2 nr. 1, sin formand og næstformand.
Stk. 2
Formanden og i dennes fravær næstformanden indkalder til og leder bestyrelsens møder. Der afholdes mindst 4 møder årligt. Møde skal endvidere afholdes, når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer fremsætter krav herom.
Stk. 3
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemme-berettigede medlemmer er til stede. Afgørelser træffes ved simpel stemme-flerhed, jf. dog stk. 4. I tilfælde af stemmelighed er formandens og i dennes fravær næstformandens stemme afgørende.
Stk. 4
Til beslutning om ændring af vedtægten, om køb, salg eller pantsætning af fast ejendom og om sammenlægning eller spaltning samt om nedlæggelse kræves, at mindst 2/3 af samtlige stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer stemmer herfor.
Stk. 5
Bestyrelsens beslutninger optages i et referat, der underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer. Et bestyrelsesmedlem, der ikke er enig i bestyrelsens beslutning, har ret til at få sin mening ført til referat.
§ 13
Der kan ydes bestyrelsens medlemmer et særskilt vederlag efter de af Undervisningsministeriet fastsatte regler herom.
Stk. 2
Bestyrelsesmedlemmernes rejseudgifter og øvrige udgifter i forbindelse med hvervet afholdes af institutionen efter reglerne om godtgørelse af udgifter ved tjenesterejser i staten.
§ 14
Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden og instrukser for sit virke. Forretningsordenen og instrukserne skal som minimum fastlægge:
1) Retningslinjer for arbejdsdelingen mellem på den ene side bestyrelsen og på den
anden side institutionens leder, herunder med angivelse af muligheder for delegering.
2) Procedurer for stillingtagen til institutionens administration,
herunder Regnskabsfunktion, den interne kontrol, it, organisering og budgettering
samt institutionens løn- og personalepolitik.
3) Procedure for fremskaffelse af oplysninger, der er nødvendige for opfyldelse
af bestyrelsens opgaver samt for Bestyrelsens drøftelser om
bestyrelsens kompetenceprofil.
4) Procedure for opfølgning på planer, interne og eksterne evalueringer, rapporter om
institutionens uddannelsesresultater, budgetter, rapporter om institutionens likviditet,
aktivitetsudvikling, finansieringsforhold, pengestrømme m.v.
5) Procedure for og indhold af revisionsprotokol m.v.
6) Procedure for gennemgang af perioderegnskaber og lignende i løbet af regnskabsåret
og herunder vurdering af budgettet og afvigelser herfra.
7) Procedure for fremskaffelse af det nødvendige grundlag for revision.
Stk. 2
Hvis bestyrelsen nedsætter et forretningsudvalg, skal rammerne for dets nedsættelse, sammensætning og funktion fastlægges i forretningsordenen.
Forretningsudvalget kan ikke tillægges beslutningskompetence i spørgsmål, der henhører under bestyrelsens kompetence.
Stk. 3
Bestyrelsen kan bemyndige lederen til i et nærmere fastlagt omfang og under bestyrelsens ansvar at udøve de beføjelser, der er tillagt bestyrelsen, medmindre der er tale om konkrete handlepligter og lignende for bestyrelsen.
Kapitel 5: Institutionens daglige ledelse
§ 15
Institutionens leder har den daglige ledelse af institutionen og er ansvarlig for virksomheden over for bestyrelsen.
Stk. 2
Lederen skal efter retningslinjer fastsat af bestyrelsen årligt til bestyrelsen afgive en skriftlig beretning om institutions virksomhed i det forløbne år, forslag om det kommende års budget og planlægning af institutionens uddannelser og tilknyttede aktiviteter.
Kapitel 6: Tegningsret
§ 16
Institutionen tegnes af bestyrelsens formand og institutionens leder i forening eller af en af disse i forening med bestyrelsens næstformand.
Kapitel 7: Regnskab og revision
§ 17
Institutionens regnskabsår er finansåret.
Stk. 2
Institutionens regnskaber revideres af Rigsrevisionen i henhold til § 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.v. aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem Rigsrevisionen og den i § 11 nævnte interne revisor
Stk. 3
Ved regnskabsårets afslutning udarbejder institutionen i overensstemmelse med regler fastsat af undervisningsministeren en årsrapport. Institutionens regnskabsføring skal følge de regler, der er fastsat af undervisningsministeren, og en regnskabsinstruks godkendt af bestyrelsen.
Stk. 4
Årsrapporten underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer og af institutionens leder. I forbindelse med indsendelse af årsrapporten skal bestyrelsesmedlemmerne afgive en erklæring på tro og love om, at de opfylder betingelserne for at være medlem af bestyrelsen, jf. § 5, stk. 7 og 8, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Kapitel 8: Formue og nedlæggelse
§ 18
Tilbagekaldes undervisningsministerens godkendelse af den selvejende institution efter § 2 i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, skal der ske en opløsning af institutionen.
Stk. 2
Beslutning om nedlæggelse af institutionen i andre tilfælde end angivet i stk. 1 kan kun træffes af et flertal, der omfatter mindst 2/3 af samtlige stemme-berettigede medlemmer af bestyrelsen, og skal godkendes af undervisnings-ministeren, jf. § 2, stk. 3, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
Stk. 3
Ved institutionens nedlæggelse forestås likvidationen af et likvidationsudvalg på 3 medlemmer, der udpeges af bestyrelsen.
Institutionens bestyrelse fungerer, indtil likvidationsudvalget er nedsat.
§ 19
Der er foretaget en opgørelse af nettoformuen for Dalum tekniske Skole pr. 31. december 1990 lydende på kr. 5.804.455 og af Gartnerskolen Søhus´ nettoformue pr. 31. juli 1991 lydende på kr. 14.144.661.
Stk. 2
Der foretages løbende en særskilt registrering af gaver, der gives i form af løsøre, fast ejendom og anlægstilskud til fast ejendom. Ved løsøre forstås inventar, udstyr, kunstgenstande og lignende.
Stk. 3
Nettoformuen, opgjort på likvidationstidspunktet, anvendes således:
1) Den nettoformue, der er opgjort efter stk. 1 samt gaver i form af løsøre, fast ejendom
og anlægstilskud til fast ejendom, givet til Dalum tekniske Skole fra den 1. januar 1991 og
indtil sammenlægningen med Gartnerskolen Søhus, givet til Gartnerskolen Søhus fra den
1. august 1991 og indtil sammen-lægningen med Dalum tekniske Skole, samt givet til den
sammenlagte institution efter sammenlægningen i 2004 og senere, anvendes til
undervisnings- og uddannelsesformål efter godkendelse af Undervisningsministeriet og
efter samråd med kommunalbestyrelsen i Odense Kommune.
2) Den resterende del af nettoformuen anvendes herefter til undervisnings- og
uddannelsesformål efter Undervisningsministeriets bestemmelse.
Stk. 4
Den del af formuen, der er skænket som gaver, opgøres til den aktuelle handelsværdi med fradrag af værditilvækst, som følge af offentligt finansierede forbedringer i form af ombygning, tilbygning eller lignende.
Er der stillet særlige vilkår af gavegiver, skal disse så vidt muligt respekteres.
Kapitel 9: Ikrafttrædelse mv.
§ 20
Denne vedtægt træder i kraft ved undervisningsministerens godkendelse, der gives med virkning fra 1. januar 2009.
Stk. 2
Vedtægten kan ikke ændres uden Undervisningsministerens godkendelse.
Stk. 3
Den siddende bestyrelse fortsætter dog indtil udløbet af sin funktionsperiode, jf. hidtil gældende vedtægt godkendt af undervisningsministeren den 3. september 2004, hvor en ny bestyrelse tiltræder i overensstemmelse med denne vedtægts kapitel 2.
Det bestyrelsesmedlem, der ifølge hidtil gældende vedtægt blev udpeget af amtsrådet i Fyns Amtskommune er dog fratrådt i forbindelse med kommunal-reformen og erstattet med et medlem udpeget af Regionsrådet i Region Syddanmark for resten af funktions-perioden. For tiden indtil udløbet af funktions-perioden udpeges der dog elev- og medarbejderrepræsentanter i overensstemmelse med denne vedtægts § 4, stk. 2, nr. 2 og 3. De repræsentanter for medarbejderne og deltagerne i uddannelse af over 6 måneders varighed, der hidtil har været tilforordnet bestyrelsen uden stemmeret, fratræder bestyrelsen ved udpegningen af elev- og medarbejderrepræsentanter i overensstemmelse med denne vedtægts § 4, stk. 2, nr. 2 og 3. Bestyrelsen består således af 14 medlemmer med stemmeret og 2 medlemmer uden stemmeret i resten af indeværende funktionsperiode.
Således vedtaget på bestyrelsesmødet den 30.09.2008 i overensstemmelse med hidtil gældende vedtægts regler om vedtægtsændringer
Thomas Johansen
Bestyrelsesformand
Lars Gram (næstformand)
Bestyrelsesmedlem
Povl Krogsgaard
Bestyrelsesmedlem
Søren Krage
Bestyrelsesmedlem
Steen Sørensen
Bestyrelsesmedlem
Jens Poulsen
Bestyrelsesmedlem
Poul Erik Faarkrog
Bestyrelsesmedlem
Lone Pedersen
Bestyrelsesmedlem
Hans Jürgen Pahlke
Bestyrelsesmedlem
Brita Lumbye Andersen
Bestyrelsesmedlem
Jørgen Bundsgaard
Bestyrelsesmedlem Michael Gravesen
Bestyrelsesmedlem
Vedtægterne er godkendt i ministeriet den 01.12.2008 og offentliggjort 05.12.2008